Θα μπορούσε να γράψει βιβλίο «Η προπόνηση και όταν δεν υπάρχει κάτι άλλο πέρα από αυτήν» η Αθανασία Πέρρα, κορυφαία Ελληνίδα τριπλουνίστρια του καιρού μας.
Η Σοφία Μπακατσάκη δεν έχει αμφιβολία επ' αυτού. Η προπονήτρια, που είδε την Πηγή Δεβετζή να ίπταται το 2004 στους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας, βλέπει στην Πέρρα ένα θεόρατο ταλέντο. Μία αθλήτρια, που έχει τρομερές δυνατότητες και απλώς πρέπει να τις βγάλει στον αγώνα.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Από πότε είσαι προπονήτρια της Αθανασίας;
ΜΠΑΚΑΤΣΑΚΗ: Την Αθανασία την είχα από την ολυμπιακή χρονιά 2003-2004. Ηταν μια δύσκολη χρονιά, διότι κατέληγε στους Ολυμπιακούς Αγώνες. Πήρα και αυτό το κοριτσάκι, χατιρικώς, ας το πούμε έτσι, το οποίο ακολουθούσε τα πατήματα της Δεβετζή. Ο,τι έκανε εκείνη, το ίδιο έκανε και η Πέρρα. Εκείνη τη χρονιά έκανε 14,39μ. και προκρίθηκε. Στο ένα σκάμμα ήταν η Δεβετζή στους προκριματικούς και στο άλλο η Αθανασία. Αλλά τότε δεν είχε την εμπειρία να χειριστεί τέτοιον αγώνα. Πηδούσε η Πηγή και της έλεγα, «είναι η σειρά σου, πηδάς και εσύ». Και εκείνη έκανε παλαμάκια στη Δεβετζή. Ηταν μικρούλα τότε.
Ε: Είναι ίδιοι χαρακτήρες;
ΜΠ.: Οχι, όχι, καμία σχέση. Κάθε αθλητής έχει τη δική του προσωπικότητα, είναι μία ξεχωριστή προσωπικότητα. Υπάρχει η αρχή της εξατομίκευσης. Θέλει διαφορετική μεταχείριση. Αναλόγως του τι κάνει, τα ταλέντα που έχει, η νοοτροπία που κουβαλά από το σπίτι, τα προβλήματα που ίσως κουβαλά από το σπίτι. Είναι ένα σύνολο στοιχείων που πρέπει να διαθέτει ένας αθλητής, για να πεις ότι είναι ταλέντο. Δεν είναι μόνον τα σωματικά προσόντα, είναι και άλλα πράγματα, πολύ πιο σύνθετα.
Ε: Αυτό το μπλακ άουτ, που παθαίνει η Πέρρα στους μεγάλους αγώνες, πού θεωρείς ότι οφείλεται;
ΜΠ: Παίζει ρόλο από πού ξεκινά ο άνθρωπος, ποια η αρχή του. Η Αθανασία κλήθηκε να αποκτήσει πειθαρχία μέσα σε μία ομάδα. Επρεπε να μπει σε ένα προπονητικό τιμ, αυτό της Δεβετζή και να πειθαρχήσει. Και κάποια άλλα πράγματα στη ζωή της, που δεν έγιναν όπως ενδεχομένως να έπρεπε, έχω και εγώ το χρέος, ως προπονήτρια και μητέρα, να τη βοηθήσω με την κατεύθυνσή της και στη ζωή. Να τη δω να προοδεύει ως άνθρωπος, ακόμα περισσότερο, να συνεχίσει να δουλεύει μυαλό της, αφού η καλλιέργεια δεν σταματά και να μπορεί να έχει το απαραίτητο υπόβαθρο, ώστε να ακούει αυτά που λέω. Ολα αυτά πάνε μαζί. Η πνευματική πρόοδος του αθλητή συμβαδίζει με εκείνη στον στίβο.
Ε: Οσον αφορά στην Αθανασία;
ΜΠ: Είναι το ανάποδο. Είναι μία σπρίντερ, είναι μία αρσιβαρίστρια, οτιδήποτε και αν τη βάλεις να κάνει, έχει τεράστια προσόντα. Ξεχειλίζει το ταλέντο στην Αθανασία. Με ένα πολύ απλό άλμα, στο οποίο ανταποκρίνεται εξαιρετικά, μπορεί να χρησιμοποιήσει όλες τις δυνατότητές της και να πετάξει. Τα ταλέντα που έχει η Αθανασία δεν τα είχε η Δεβετζή. Ούτε τα βάρη της ούτε την ταχύτητά της ούτε την αλτικότητά της. Θέλει διαφορετικό τρόπο μεταχείρισης. Είναι διαφορετικά τα δεδομένα, διαφορετικά τα υλικά, άρα πρέπει να γίνει και διαφορετική δουλειά.
Ε: Υπάρχει, βέβαια, η Πεσκάρα. Οι Μεσογειακοί Αγώνες του 2009.
ΜΠ: Στην Πεσκάρα δεν περίμενε ότι θα τη στείλουν. Της είπαν «πας». Τα φώτα δεν ήταν στραμμένα πάνω της. Της είπα, λοιπόν, «πήγαινε εκεί και κάνε μία προπόνηση». Αυτό έκανε. Εκανε άλματα προπόνησης. Τα άλματα προπόνησης της Αθανασίας είναι 15μ.
Ε: Στόχος, δηλαδή, είναι να μεταφέρετε την προπόνηση στους αγώνες.
ΜΠ: Οταν πας σε έναν αγώνα επισήμως και σου πουν, «πήδα, τώρα, 15μ.», μπλοκάρεις. Αυτό είναι ένα κομμάτι το οποίο θέλει δουλειά. Αυτό της έχει απομείνει μονάχα. Στις νόρμες της προπόνησης, η Αθανασία έχει ξεπεράσει τα συμβατά, είναι ανάμεσα στα 15μ. και τα 15,50μ. Βλέπεις στην προπόνηση μία αλματάρα και λες «ωχ Παναγία μου, αυτό είναι πάνω από 14,60μ.» και στον αγώνα βλέπεις ότι ούτε τρέχει ούτε πηδάει. Το θέμα είναι ότι μέσα στον αγώνα πρέπει να γίνει λιοντάρι, να βάλει το ταλέντο της, να κάνει την υπέρβασή της. Για αυτόν τον λόγο έχουμε κλείσει συμμετοχές σε Diamond League, για να απομυθοποιήσει όλο αυτό που περιβάλλει τον αγώνα, να… φάει στη μάπα τις αθλήτριες, ώστε να απλοποιήσει τα πράγματα στο μυαλό της, διότι το έχει κάνει πολύ σύνθετο και πανικοβάλλεται. Αυτό θέλει.
Ε: Δεν είσαι, όμως, ικανοποιημένη από αυτό που έκανε στο Παρίσι.
ΜΠ: Οταν στην προπόνηση στην Παιανία όλα τα άλματά της είναι γύρω στα 14,60μ., πώς να είμαι ικανοποιημένη μετά, όταν μου κάνει 14μ. σε έναν τελικό…
Ε: Πάντως και άλλες αθλήτριες δεν τα πήγαν καλά.
ΜΠ: Εμένα δεν με νοιάζουν οι άλλες, με νοιάζει μόνον η Αθανασία Πέρρα και θέλω, αυτά που κάνει στην προπόνηση, να τα κάνει και στον αγώνα. Και, μάλιστα, όχι μόνον αυτό. Η Αθανασία κάνει αυτά τα άλματα έχοντας μαζί της τον όγκο της προπόνησης. Εκεί είναι φορτωμένη. Στον αγώνα, όμως, πρέπει να λυθεί. Οταν θα λυθεί, δεν θα πετάξει;
Ε: Στο Παρίσι πήγε με άγχος;
ΜΠ: Οχι, βασικά είχε πλήρη… αναισθησία. Λίγο άγχος νομίζω ότι θα της έκανε καλό.
Ε: Φέτος, θα κάνει και μήκος;
ΜΠ: Θα κάνει και λίγο μήκος, τη βοηθάει στα άλματά της στο τριπλούν, στη φορά.
ΤΟ ΟΝΕΙΡΟ ΤΗΣ ΚΟΥΒΑΣ
Τα δικά της κινητικά πρότυπα έχει η Πέρρα. Στο πρόσωπο της Τσιαμήτα, της Λεμπέντεβα και του Τέντι Τάμγκο βρίσκει, αν όχι τους ήρωες της τότε, τριπλουνίστες που τεχνικά την παρακινούν. Στον Τάμγκο συναντά την αίσθηση της ελευθερίας, η οποία είναι μέσα της και περιμένει να αποφυλακιστεί, για να βγάλει το ταλέντο το οποίο κατέστησε σαφές ότι έχει η Μπακατσάκη. Μάλιστα, για τον Γάλλο τριπλουνίστα ισχυρίζεται ότι «μπορεί ακόμα και στην Νταεγού να σπάσει το παγκόσμιο ρεκόρ του Τζόναθαν Εντουαρντς». Αν την ρωτήσεις, βέβαια, για τον… Παράδεισο του στίβου, η απάντηση είναι «η Κούβα».
ΕΡΩΤΗΣΗ: Από πότε είσαι στον Ολυμπιακό;
ΠΕΡΡΑ: Είμαι από το 2005.
Ε: Είσαι πολλά χρόνια. Και πώς πήγες;
Π: Ημουν στον Πύργο και ήθελε να με πάρει ο Τάκης Βεντίκος, χωρίς να δώσει η ομάδα χρήματα στον σύλλογό μου.
Ε: Από μικρή ήθελες να γίνεις αθλήτρια του στίβου;
Π: Ναι, πάντα, από μικρό παιδί. Όταν έμπαινα στον στίβο, ήταν η χαρά μου.
Ε: Και με το τριπλούν πώς έτυχε να ασχοληθείς;
Π: Εντελώς τυχαία. Σε έναν από τους αγώνες που έκανα, ο προπονητής, που είχαμε εκεί, με έβαλε να κάνω τριπλούν. Εκανα 12μ. και αυτό ήταν.
Ε: Τα δικά σου πρότυπα στο τριπλούν ποια είναι;
Π: Κινητικά και τεχνικά, είναι της Τσιαμήτα, της Λεμπέντεβα και από άντρες, του Τάμγκο. Αμα έχεις ταλέντο…
Ε: Πάντως και η Σαβίνιε είναι πολύ καλή τριπλουνίστρια.
Π: Η Κουβανή; Ναι. Είναι πολύ δυνατή. Αλλά στην Κούβα έχουν απίστευτο σύστημα. Κάθε εβδομάδα οι προπονητές μαζεύουν τους τριπλουνίστες και κάνουν αγώνες. Μακάρι να γινόταν αυτό στην Ελλάδα, αν και είναι πολύ δύσκολο. Ετσι, η Σαβίνιε μπορεί να ξεκινήσει μία σεζόν με 13,90μ. και να φθάσει να κάνει το καλοκαίρι 15μ.